Dodatek energetyczny do prądu – ile mogą otrzymać użytkownicy pomp ciepła i jak pozyskać środki?

Wielofunkcyjność, wygoda, ekologia, a także efektywne i ekonomiczne ogrzewanie mieszkania oraz wody – to tylko niektóre walory cieszących się coraz większym zainteresowaniem pomp ciepła. Rozwiązanie właśnie zyskuje kolejny atut – dodatek energetyczny do prądu. Ile użytkownik pompy ciepła może poprzez tę dopłatę zyskać oraz jak wnioskować o środki? Wyjaśniamy.

Na mocy ustawy z 7 października br. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, gospodarstwa domowe, które do ogrzewania używają przede wszystkim energii elektrycznej, już wkrótce będą mogły otrzymać konkretne wsparcie finansowe w postaci wypłacanego jednorazowo dodatku elektrycznego. Zyskają tym samym sporą sumę, która odciąży domowy budżet. Rozwiązanie ma stanowić przynajmniej częściowe złagodzenie dotkliwego wzrostu cen energii, którego obecnie doświadczają wszyscy Polacy.

Ile i dla kogo?

Aby otrzymać dodatek energetyczny, należy spełnić dwa podstawowe warunki. – Beneficjentem może być każde gospodarstwo domowe, którego podstawowym źródłem ogrzewania jest urządzenie na prąd – pompa ciepła, bojler lub piec akumulacyjny. Niezbędne jest też uzyskanie wpisu lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Dodatku nie otrzymają jednak gospodarstwa, które korzystają z fotowoltaiki oraz te, które mają pozytywnie rozpatrzony wniosek o dodatek energetyczny węglowy lub do innych źródeł ciepła – podkreśla Paweł Poruszek, Prezes Zarządu Euros Energy, firmy będącej propagatorem nowoczesnej energetyki oraz producentem ekologicznych rozwiązań instalacyjnych.

Co bardzo istotne, brane będą pod uwagę wspomniane zgłoszenia lub wpisy do CEEB dokonane do 11 sierpnia 2022 r. – Późniejsza data może być zaakceptowana tylko wówczas, gdy główne źródło ogrzewania dla danej nieruchomości zgłaszane jest po raz pierwszy. W praktyce dotyczy to najczęściej nowo wybudowanych nieruchomości. – precyzuje Paweł Poruszek z Euros Energy.

Zgodnie z założeniami, dofinansowanie ma działać podobnie jak dodatki do węgla, drewna, pelletu czy oleju opałowego. Warto dodać, że nie ma tu żadnego progu dochodowego. Przewidziane są dwa poziomy finansowe dodatku energetycznego do prądu:

• 1000 zł – otrzymają osoby, które do ogrzewania domu wykorzystują urządzenia na prąd (pompy ciepła, bojlery, piece akumulacyjne) według standardowego zużycia;

• 1500 zł – gdy roczne zużycie energii elektrycznej w danym gospodarstwie domowym w 2021 roku wyniosło ponad 5000 kWh.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o dopłatę do energii elektrycznej należy złożyć między 1 grudnia br. a 1 lutego 2023 roku, wybierając jedną z dwóch dróg: wydrukowany i wypełniony formularz można dostarczyć osobiście do urzędu gminy (zgodnie z miejscem zamieszkania osoby ubiegającej się o dodatek) albo też złożyć go za pośrednictwem internetu. Jak to zrobić?

• Aby starać się o dodatek elektryczny tą drogą, należy posiadać profil zaufany i kwalifikowany podpis elektroniczny

• Zalogować się do portalu e-PUAP

• Z katalogu spraw wybrać „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”

• Wybrać odpowiedni urząd i rodzaj pisma

• Załączyć pobrany przez internet i wypełniony wniosek

• Złożyć podpis elektroniczny i wysłać wniosek.

W formularzu, oprócz podstawowych informacji dotyczących składającego wniosek i numeru konta bankowego, na jaki ma być wypłacony dodatek, należy podać również liczbę osób zamieszkujących dane gospodarstwo domowe i ich dane oraz wskazać główne źródło ogrzewania domu. Ci, którzy starają się o dofinansowanie w podwyższonej kwocie, 1500 zł, do wniosku muszą dołączyć ubiegłoroczne rozliczenie za prąd, potwierdzające wyższe zużycie.

Na wypłatę środków gminy mają czas do końca marca przyszłego roku.

Domelek – zbuduj dom

Przed kupnem działki sprawdza się księgę wieczystą nieruchomości i zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dokumenty te powinien przejrzeć także notariusz, u którego podpiszemy umowę - przeniesienie własności nieruchomości jest ważne tylko wtedy, gdy ma formę aktu notarialnego!

W księdze wieczystej znajdują się informacje o położeniu nieruchomości, jej wielkości, przeznaczeniu i właścicielu. W dziale trzecim o obciążeniach, np. służebnością drogi koniecznej (kiedy jedyna droga do posesji sąsiada prowadzi przez tę, którą chcemy kupić), w czwartym o hipotekach. Służebności i hipoteki są przypisane do nieruchomości i przechodzą na jej kolejnego właściciela. Uwaga! Gdy sprzedający działkę wziął pod jej hipotekę kredyt, to jego dług wraz z gruntem przejdzie na nas.

Jeżeli interesująca nas nieruchomość znajduje się na terenie z uchwalonym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP), to dowiemy się z niego, jaka jest minimalna wielkość działki pod dom jednorodzinny, a jaka pod bliźniak (trzeba uważać, żeby nie kupić zbyt małej). Plan stanowi, jak wysoki może być budynek, jaki procent powierzchni wolno zabudować i jaka jej część ma pozostać biologicznie czynna (czyli obsadzona roślinami). Określa również odległość domu od ulicy, liczbę kondygnacji, szerokość elewacji frontowej, czasami kształt i kolor dachu. Może nakazywać przyłączenie posesji do sieci kanalizacyjnej (jeśli jest w pobliżu lub kiedy powstanie) bądź wodociągowej, albo zawierać zakaz używania niektórych paliw (zwykle stałych). To z niego dowiemy się, czy w sąsiedztwie mogą pojawić się bloki lub zakład przemysłowy.

Jeśli dla terenu, którym się interesujemy, nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania, to trzeba uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. O jej wydanie może wystąpić każdy, niekoniecznie właściciel gruntu. Znajdziemy w niej podobne informacje, jak w planie zagospodarowania. Decyzja o warunkach zabudowy traci moc, jeżeli dla danego obszaru zostanie uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego.

Kilka lat temu nowelizacja ustawy Prawo budowlane zniosła wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego (o ile obszar oddziaływania inwestycji nie wykracza poza granice działki). Inwestor ma teraz wybór: może zgłosić budowę lub wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na budowę na starych zasadach. W pierwszym przypadku starosta ma 21 dni na wniesienie sprzeciwu. Do zgłoszenia dołącza się praktycznie te same dokumenty, co do wniosku o pozwolenie na budowę, czyli 4 egzemplarze projektu budowlanego z uzgodnieniami, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością, decyzję o warunkach zabudowy (jeśli nie ma planu zagospodarowania przestrzennego).

Procedura ze zgłoszeniem jest krótsza i prostsza - na milczącą zgodę urzędu czeka się 21 dni, a nie jak przy pozwoleniu 65, nie ma też postępowania administracyjnego z udziałem stron, więc sąsiad niczego nie oprotestuje. Jednak większość inwestorów wciąż występuje o pozwolenie na budowę - w przypadku małych działek obszar oddziaływania rzadko nie wykracza poza ich granice, w tym wariancie możliwe jest też wprowadzanie zmian w trakcie budowy.

Domy tanie w budowie powinny mieć prostą konstrukcję, zwartą bryłę budynku i najlepiej, by miały dwuspadowy dach. Aby ograniczyć koszty, projekty tanich domów najczęściej nie posiadają podpiwniczeń. W zamian tego powinny mieć pomieszczenie gospodarcze, większą kotłownię, lub funkcjonalny strych.

Zabiegiem, który obniża koszty budowy jest również ulokowanie garażu w bryle budynku. Oszczędzamy tym samym nie tylko pieniądze, ale i powierzchnię działki.

Tanie domy generują oszczędności już w fazie budowy. Precyzyjnie skomponowane projekty minimalizują koszty na niewielkich, lecz istotnych szczegółach. Ograniczenie ilości trzonów kominowych, optymalizacja ilości i wielkości otworów okiennych, czy uproszczenie konstrukcji, pozwalają wydatnie zmniejszyć koszty.

Inną kategorią tanich domów są domy energooszczędne, czyli takie, które po wybudowaniu są tanie w użytkowaniu. Tutaj kluczową kwestią jest wybór ogrzewania domu oraz zapobieganie stratom ciepła.

Wybierając dom energooszczędny trzeba zwrócić uwagę m. in. na wielkość i kształt budynku, układ pomieszczeń, liczbę okien, jakość ocieplenia oraz wentylację. Nakłady finansowe poniesione w trakcie realizacji inwestycji są nieco większe,
ale zastosowane rozwiązania pozwolą w stosunkowo krótkim czasie zamortyzować koszty poprzez oszczędność energii użytej do ogrzewania domu.

Tanie w budowie mogą być zarówno domy parterowe, jak i z poddaszem użytkowym, pod warunkiem, że będą spełniały powyższe założenia projektowe.

Po zakupie działki należy dopełnić formalności, które pozwolą nam uzyskać pozwolenie na budowę. Jeżeli dla naszej działki został opracowany Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, należy złożyć w Wydziale Architektury wniosek o wypis i wyrys z Planu. Jeżeli natomiast działka nie jest objęta MPZP, konieczne jest uzyskanie decyzji o Warunkach Zabudowy. Zawarte w niej informacje określą kryteria, według których będzie można budować dom. Do wniosku o wydanie WZ należy dołączyć kopię mapy zasadniczej w skali 1:500 lub 1:1000, obejmującej teren działki i pobliskiego otoczenia, charakterystykę budynku, który planujemy zbudować (podając cechy domu), a także oświadczenie o zapewnieniu dostawy mediów (wody, energii elektrycznej, gazu), które uzyskamy w poszczególnych przedsiębiorstwach.

Znając uwarunkowania działki, można przystąpić do poszukiwań odpowiedniego projektu, spełniającego parametry gruntu i dopasowanego do oczekiwań wszystkich mieszkańców. Część inwestorów decyduje się na współpracę z architektem, który przygotuje indywidualny projekt domu, jednak zdecydowanie częściej Inwestorzy wybierają dostępne od ręki gotowe projekty domów jednorodzinnych. Główna zaleta takich dokumentacji to wyraźnie niższa cena zakupu, a także możliwość korzystania z doświadczeń osób, które interesujący nas projekt już wcześniej zrealizowały.

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *